In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Santi

Samtal mellan mig & min bror, när jag hälsade på i somras, på neontalen.

Micke: Sen blir det ju dop.
Jag: Dop? Ska ni döpa honom?
Micke: Ja, det är ju fan klart.
Jag: Varför då?
Micke: Därför. Det ska man. Hur får han annars sitt namn?
Jag: De får ju inte sitt namn bara för att man döps.. namnet går via skatteverket. Vet du varför man döper sina barn?
Micke: Ja men det är ju tradition..
Jag: Och? Är du kristen?
Micke: Nej.
Jag: Varför ska din son vara det då?
Micke: Det har du rätt i..
Jag: Phini och Laaiti är ju inte döpta.. jag tycker inte att jag har rätt att bestämma vilken religion de ska tillhöra. Tycker du att du ska bestämma vad Anton ska tro på?
Micke: Men han kan ju skriva ur sig ur Svenska Kyrkan om han vill när han blir äldre. Annars kan han inte bli konfirmerad.
Jag: Han kan skriva in sig också. Om han vill bli konfirmerad kan han döpa sig, Vet du varför man konfirmerar sig? Det är samma sak som att man konfirmerar att föräldrarna gjorde rätt i döpa en. Att man är kristen. Jag är inte konfirmerad.
Micke: Men vad gör man då, om man inte har dop?
Jag: Tja.. man kan ju ha en namnfest istället. Minst lika bra. Vid dop har man ju oftast en liten fest efteråt ändå.

Konversationen fortsatte en stund. Med tanke på att det var min bror jag pratade med så tänkte jag inte mer på det. In genom ena örat och ut genom andra. Men helt plötsligt får jag en inbjudan till en namnfest. Eh? Vad hände med dopet? Pappas kommentar om detta "Nu har du lockat i han massa skit". Skit vill jag inte påstå, men jag påpekade mina åsikter och det verkade som om han fick sig en funderare.
image465
Jag undrar hur många som är medvetna om varför man gör vissa saker. Som dop t.ex. Merpart av föräldrar döper sina barn för at det är tradition men vet egentligen inte vad det innebär, men gör det ändå. För att det är tradition. Alla andra gör ju det.

Jag är inte kristen - varför ska jag se till att mina barn blir det då? Vidare, har jag rätt att bestämma vad de ska tro på? Jag är av den åsikten att när de blir gamla nog, kan de göra samma sak som jag gjorde och studera religioner (om det ens ligger i deras intresse) och om de bestämmer sig för att de vill vara buddhister eller kristna så stöttar jag dem helt och hållet. Skulle de komma hem och tro att de ska bli muslimer får de fan allt tänka om.
Tro det eller ej, jag fick faktiskt MVG i Religion. Inte för att jag är en plugghäst (au contraire) men för att jag var genuint intresserad av ämnet. Det faschinerar mig med tro.  Jag fick MVG för att jag läste upp, ifrågasatte och var var logisk. Jag startade enorma diskussioner i klassrummet varvid det följde många höjda röster. För att jag inte är naiv. För att jag ifrågasatte religioner. Men jag har lärt mig det, att vill man undvika stora diskussioner som kan leda till gräl, så undviker man ämnen som ex religion eller politik..

Är dina barn döpta/Ska du döpa dina barn, om ja - varför?

image464
... som du naturligtvis röstar på.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ja, jag har döpt min barn, men det är ju också för att vi är kristna. Däremot bryr vi oss inte om konfirmation, det står inget i bibeln om att man måste gå till prästen och läsa. Det gör vi här hemma, så vi behöver ingen präst till det. Håller med dig om att många döper bara för att det är tradition och utan nån tanke bakom. Undrar varför folk inte funderra mer på VARFÖR man gör vissa saker - varför man firar jul, påsk etc. Ifrågasätta mer i livet. Då kan man också förklara för sina barn varför man gör
saker och inte gör en del andra. Bra att du fick brorsan att tänka till.

2007-10-24 @ 10:31:35
Postat av: Hello

Tänker troligtvis inte döpa mina barn. Är inte döpt själv och ser inget måste att göra det och är inte heller troende kristen. Men pappan kan ju ha sitt att säga till om oxå...den diskussionen får vi ta när det blir aktuellt.

Men ändå är jag kluven i frågan - för på ett sätt vill jag nog gifta mig i kyrkan. Och hur motsägelsefullt är inte det? Kan jag gifta mig i kyrkan men ha en "vettig" ståndpunkt i fråga om dop för att jag inte är kristen eller döpt själv? Troligtvis inte...

2007-10-24 @ 10:42:57
Postat av: Suss

Är döpt och konfirmerad (född på 70-talet hehe) och gick ur svenska kyrkan för 8 år sen.
Vägrar i sten döpa mina barn eftersom jag, precis som du, inte anser mig ha rätten att välja religion åt dem.
Den dagen jag får barn och de själva vill gå med i kyrkan, jehovas, livets ord eller vad det nu kan vara får de bestämma det själva!
Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig en borgerlig namngivningsceremoni!

Postat av: Marie

Nej, mina barn kommer inte att bli döpta. Jag är med i svenska kyrkan för att kunna bidra till att kyrkorna som har en hel massa historia inte försvinner eller överges, det är en anledning, en annan är att jag vill gifta mig kyrkligt helt enkelt. Men jag vill att mina barn ska få välja själv om de vill döpas, konfimeras och så vidare. Min sambo är inte med i Svenska kyrkan och därför blir beslutet ännu enklare att inte döpa eventuella framtida barn.

2007-10-24 @ 10:47:44
URL: http://majsanx.blogg.se
Postat av: Carita

Jag blev döpt och det förstår jag inte varför än idag.. Min mor är inte kristen, jag valde själv att gå ur svenska kyrkan när jag var 18 år. När jag får egna barn kommer jag inte döpa dem, av samma anledning som du. Du skrev verkligen en bra sak där :)

2007-10-24 @ 10:52:26
URL: http://turkost.blogspot.com/
Postat av: GirlGoesMom

Vi har inte heller döpt Mio. Jag själv var inte döpt föränn jag av personliga skäl och val genomgick ett dop i tonåren. Jag är uppväxt i baptistkyrkan, där man idkar vuxendop då man SJÄLJ erkänner sin eventuella tro. Min sambo är inte heller döpt och har dessutom gått ur kyrkan i vuxen ålder.
Man blir inskriven i svenska kyrkan automatiskt, så det behöver inte din bror oroa sig över fö...

Jag ör väl beläst inom religion och har själv valt att ta avstånd från det jag är uppväxt med. Jag kommer att läsa barnens bibel för Mio, som vad den är, sagor och även låta honom få ta del av annan religion. Själv är jag Ateist, den kristna guden hade sin chans att genom vuxendopet "lura över mig till hans sida" men tabbade sig. *flina* Jag håller med dig. Barn skall inte välsignas i en religion de inte själva valt.

2007-10-24 @ 11:05:36
URL: http://girlgoesmom.blogg.se
Postat av: oolenoreoo

Ja du, jag håller såklart med dig. Varken jag eller mina bröder döptes som små, våra föräldrar gjorde ett aktivt val (liksom att inte gifta sig i kyrkan - vad jag minns). Jag har alltid sagt att mina barn inte ska döpas, men så har jag ju en sambo också... Och han vill att hans barn ska döpas "för att det är tradition i hans släkt" och även för att hans pappa förväntar sig det (om jag uppfattat det rätt...). Men det kommer säkert att bli fler diskussioner kring det ämnet när det väl blir aktuellt. Tänker i alla fall inte döpa mina barn av anledningen att deras farfar förväntar sig det!

2007-10-24 @ 11:20:04
Postat av: Mia

Hej.. Jag har följt din blogg ett tag nu. Måste säga att du e en grymt stark kvinna som står för mycke som även jag gör.

Angående ämnet om dop så va jag på ett dop för ca 3år sen. Jag har aldrig varit så arg som jag va när jag gick där ifrån. Denna präst prata så
mycket skit!!! -Hur man föds in i denna församling, att de stöttar å finns där bla bla bla.. de va så mycke goja så jag börja undra om han trodde på de själv..
Om de finns någon vid deras sida så e de familjen/släkten... inte kyrkan..

Jag valde att döpa mig å komfimera mig som "vuxen" Jag valde dop pga jag ville hedra 2st som står mig väldigt nära.. de har varit som mina andra föräldrar.. som 15åring så viste jag inte hur jag kunde visa de för dom på ett starkare sätt än att be dom bli mina gudföräldrar.. Konfermationen va en väldigt rolig upplevelse.. fast de som har slagit mig nu e att vi läste inte alls i biblen, utan vi lärde oss hur man ska behandla varandra med respekt och kärlek. Att man inte ska dömma försnabbt utan tänka oss in i andras situationer..

Om jag får barn så kommer jag inte döpa dom.. utan de e upp till de vad de vill göra..
Fast jag e döpt å komfermerad så kan jag inte påstå att jag e kristen.. utan jag har en tro på något som e menat ska ske. Vi har alla öden som man kan påverka till en viss del.. ja men min tro kan vi ta en annan gång ;)

2007-10-24 @ 11:31:15
Postat av: Linda

Mitt dotter på
7 månader är inte döpt - & kommer inte bli döpt.
Sambon & jag resonerar precis som dig. Varför tvinga in dom i något sådant när vi själva inte är ett dugg kristen.

2007-10-24 @ 11:49:27
Postat av: Maria Malmgren

hej hej... själv blev jag varken döpt eller konfimerad .. men jag valde efter mina barns bortgång att gå med i kyrkan.. jag valde oxå att döpa mina barn i kristnas tro , och begravde dem enligt den. båda mina föräldrar är kristna men kände att vi barn kunde faktiskt bestämma själva om vi ville dela deras tro eller ej.. min lilla syster är den som har i efterhand döpt och konfimerat sig.
jag gjorde som så att jag döptes inom den baptisktiska tron när jag var i usa. inget jag ångrar. men jag känner mer att vara kristen för mig är att vara trogen mot sig själv ,familj och vänner och inte minst mot sin man.
att behandla andra som man själv vill bli behandlad .. och jag besöker faktiskt gudtjänser vid alla högtider .. och visst för vissa är det en tradition.. så som julottan.. men det är upp till var och en vad man gör av det.
kram Maria

2007-10-24 @ 11:51:44
URL: http://www.mariamalmgren.com
Postat av: Choco

Mina två äldsta är döpta, av tradition. Jag är döpt - av tradition. Min yngsta är ännu inte döpt, får se hur det blir med det. Dock är min tro större nu än någonsin i mitt liv, men om det är en kristen gudstro vet jag inte. Är nog mer en själslig tro på ngt större än mig själv.

2007-10-24 @ 12:04:25
URL: http://blogg.aftonbladet.se/18323
Postat av: Josephine

Håller med. Är född -81 och döpt av min troende föräldrar men har gått ur kyrkan nu. Är tråkigt att så många döper sina barn utan att vara troende, känns kränkande mot de kristna. Jag kommer ALDRIG döpa mina barn och har lyckats övertala 3 av mina kompisar att ha namnfester istället. De är långt ifrån kristna kan jag säga. Aja puss

2007-10-24 @ 12:07:44
Postat av: Ninna

Jag själv är både döpt och konfirmerad( konfirmationen var dock mot min vilja men gjorde mina föräldrar till viljes då enligt dem det är tradition och mina 2 äldre syskon blivit konfirmerade också)
Har faktiskt döpt vår dotter just för det är lite utav en tradition och för att jag nog faktiskt skulle sakna det annars. Fast i efterhand tänker man ju att en namnfest faktiskt funkar likabra egentligen. Dock så tänker jag inte tvinga henne att konfirmera sig om hon inte
vill, det är ett val hon själv får göra när det är dags. Jag och min man gifte oss inte i Kyrkan heller då vi anser att vi inte är Kristna nog och kände att en mer personlig och borgerlig vigsel passad oss mycket mer.

2007-10-24 @ 12:35:33
Postat av: Ellen

Mina barn är döpta, en i kyrkan, en i hemmet...de är döpta in i den kristna tron och har rätt att välja bort det genom att avstå sin konfirmation sen. Att behöva döpa sig som tonåring om de vill konfirmera sig tycker jag är si så där, häromkring
är det ovanligt och många blir utpekade och mobbade om det sker, så jag valde att döpa mina barn och sen får de gärna avsäga sig tron när de själva är stora nog att välja. Dopet här var ingen självklarhet alls då min man och jag var oense men vi beslutade sen att döpa dem. Jag kommer från en familj där min mormor alltid vart kristen och det spelade in i beslutet. *kramen*

2007-10-24 @ 12:38:50
Postat av: Sofia

Dotter döpt, jag döpt, pappan döpt, ska gifta mig i kyrkan.

Men ICKE kristen. Precis som min bekant vars dotter är döpt, men föräldrarna gifter sig i vietnam som "bhuddist" dock är ingen av dem troende, dom ser sig som traditionella och mångkulturella.

Vill dottern inte nu vara med i svenska kyrkan kan hon gå ur lika lätt som hon kan gå med när hon är stor nog. Så för min del spelar det mindre roll.

2007-10-24 @ 12:42:15
Postat av: Aleexandra

Jag är döpt i en grekisk kyrka ( ortodox ) , men vid 10 års ålder gick jag över till svenska kyrkan för jag ville konfimera mig , MEN inte för jag trodde utan presenterna,
men någon korfimation blev det aldrig , jag tror inte så pass mycket att jag kan sitta & lyssna på detta.

Jag är tveksam om jag vill döpa mina barn , för då tvingar man på dom en tro de själva aldrig valt.
Istället för att låta dom själva utforska & finna sitt kall !

2007-10-24 @ 13:04:10
URL: http://www.metrobloggen.se/Peervo
Postat av: Jasas

knepig fråga! för jag är både döpt och konfimerad. döptes då jag var liten och konfimerade mig för att jag själv var nyfiken på den kristna tron. idag är jag inte tillräckligt kristen för att ta mig tid att gå i kyrkan och jag ägnar inte en tanke åt gud nån gång. jag och min man gifte oss t.om i rådhuset då vi inte ville ha gud med i vårat bröllop. men hur vi kommer välja sen då vårat barn är fött, det vet i sjuttsingen. kanske blir det att vi döper honom/henne och sen att h*n själv får välja om h*n vill bekräfta sin tro genom att konfimera sig. vi får se :) vet bara att jag själv inte hade tyckt att det var roligt att stå som tonåring och bli döpt. men vill man något tillräckligt mycket så skiter man väl i vilket. nåväl, vi får se, helt enkelt!

2007-10-24 @ 13:11:24
Postat av: Lilla_Fröken

Jag tycker det är jättebra av dig att låta dina söner välja sin gena väg i livet, men att skriva "Skulle de komma hem och tro att de ska bli muslimer får de fan allt tänka om." är samma sak som att döpa dem och bestämma att de ska bli kristna, fast här bestämmer du vad de INTE får vara. Islam är inte farligt så länge den används på rätt sätt.
Jag är inte kristen, jag tror inte på någon religion, alla får göra sina val men det är aldrig rätt att använda sin religion som en ursäkt för att göra vissa saker, vare sig det är islam, kristendom, judendom eller hinduism.
kram

2007-10-24 @ 13:34:12
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Haha, min man trodde inte heller att barn får ngt namn om dom inte blir döpta. Jag har samma värderingar som dig, när vi ska ha barn så ska det barnet få bestämma det själv om dom ska bli döpta eller bli reliösa.
Vi hade en rätt hetsig diskution här hemma, men våra barn ska inte bli döpta.

2007-10-24 @ 13:42:28
URL: http://pernillamariaa.blogg.se
Postat av: Gabriella

Jag tycker att dop är en fin cermoni, är själv döpt och kommer döpa mina eventuella barn. Sedan att jag inte är troende är en annan sak, men det är cermonin jag tycker är fin :)

2007-10-24 @ 14:12:58
URL: http://babbi.blogg.se
Postat av: Linda

Min dotter på 6 månader är inte döpt å kommer inte döpas.Vi vill inte välja åt henne så när hon blir stor nog å kanske vill konfirmera sei så får hon döpa sei av egen vilja.

2007-10-24 @ 14:34:57
Postat av: Maria Malmgren

DU ÄR UTMANAD! .. KOLLA MIN BLOGG FÖR MER INFO!

2007-10-24 @ 15:46:24
URL: http://www.mariamalmgren.com
Postat av: Caroline

Det är en ganska vanlig missuppfattning att barnet får sitt namn genom dopet. Det som egentligen sker är att barnet blir renat från arvssynden (hade också MVG i religion). Jag tycker det är okej att barn döps i kyrkan, även om familjen inte har någon fast tro på Gud. Skulle alla sluta att fira kristna högtider, så skulle nog snart t ex julen vara ett minne blott.
Men jag tycker absolut att din idé om en namngivningsceremoni var bra. Tåls att tänka på tills den dagen man själv får barn.

2007-10-24 @ 16:12:32
URL: http://rockaholic.blogg.se
Postat av: alma

i lördes döpte vi alex, mest för traditionens skull om jag ska va ärlig, men också för att vi är lite smått troende. Dock skall vi faktiskt skriva ut oss ur svenska kyrkan nästa sommar, det av andra skäl. men jag kan vara ärlig o säga att nästa unge blir nog minsann o dar döpt HEMMA eller en namnfest - det var skitjobbigt o nästan lite traumatiskt för a och obehagligt för mig.

2007-10-24 @ 18:18:23
URL: http://almakakasi.blogg.se
Postat av: MansonDust

Bra sagt. :) Är själv varken döpt eller konfirmerad. VÄLDIGT glad för det. Mina barn är såklart heller inte döpta. Inte heller sambon. Skulle kännas äckligt att stå i kyrkan & välsigna mitt barn bara pga presenternas skull.. :O Jag är riktigt rädd för dop faktiskt. Drömt mardrömmar om det.

2007-10-24 @ 18:28:11
URL: http://mansondust.bloggspace.se
Postat av: MansonDust

Just ja, gick ur svenska kyrkan förra året också.

2007-10-24 @ 18:30:17
URL: http://mansondust.bloggspace.se
Postat av: Ang1e

Min dotter är inte döpt, och kommande bebis kommer inte heller döpas. Tycker precis som du, vi är inte kristna och varför ska då bebisen döpas, vad ger oss rätt att bestämma deras religion? Många av mina kompisar säger att det är för presenternas skull, men då kan man ju lika gärna bara ha en namnfest om det är presenterna man vill åt!

2007-10-24 @ 21:01:14
Postat av: Ulko

min bebis i magen kommer bli döpt. Jag är inte kristen och bryr mig inte ett jota om sånt. Men pappan är de och hans familj. Så lite vill jag även göra för han.

2007-10-24 @ 21:26:59
Postat av: stephi

håller med dej om dettamed dop. min son är inte döpt och alla släktingar blir sura och jag njuter varje gång jag berättar vad det innebär att döpa sitt barn och vad som sägs. jag e helt emot det och tänker inte döpa han för "det brukar man"...

2007-10-24 @ 21:54:17
Postat av: FantasyMoon

Jag är inte konfirmerad.. (vet ju knappt hur det stavas en gång!) och inte heller är någon utav mina pojkar döpta. Jag tvekade inte en sekund över hur jag ville ha det och min man hejjar på..
Jag resonerar precis som du i detta fall. De får själva initiera en religion av eget val.. Jag visar dem genom mitt eget liv vilken väg jag har.. men min väg är inte deras. Jag stöttar dem i nära på alla sådana val de kan tänkas göra.. vissa grejer sätter jag stopp vid.
Något som verkligen stör mig är när folk halvhjärtat döper sina barn.. "för att det är tradition." Allvarligt.. Skall du genomgå någonting för traditionens skull.. se då till och iaf ge ett rats as om traditionen!

2007-10-24 @ 22:31:24
Postat av: Jessica

Ja, jag kommer döpa mina barn. Jag "tillhör" svenska kyrkan även om jag kanske inte är superkristen så tror jag på en del de tår för. Jag kommer döpa mitt barn i detta därför att min tro är på det viset. skulle dem som äldre vilja gå ur så skulle jag bli lite ledsen över det men samtidigt acceptera deras vilja. Jag förstår dock att du som ikke kristen inte döpte. Det är upp till varje förälder, finns inga rätt och fel där... Eller jo, de finns, man ska inte tvinga på dem sina åsikter när dem blir äldre, men de e en annan sak.
btw jag fick med MVG i religion på gymnasiet. Mitt enda mvg, shoho :D

2007-10-25 @ 08:49:51
Postat av: emma

jag blev faktiskt inte döpt som liten, vilket jag har varit väldigt tacksam för, jag vill ju själv kunna bestämma vilken tro jag skall tillhöra - i mitt fall ingen tro alls. nu har jag visserligen inga egna barn, men dom kommer inte att döpas den dagen då dom kommer till världen. :)

2007-10-25 @ 13:37:43
Postat av: Jana

Jag hade också MVG i religionskurserna! : ) Jag är både döpt och konfirmerad ... och jag förstår inte varför. Mina föräldrar är absolut inte kristna eller troende och tvingade mig mer eller mindre att konfirmera mig trots vilda protester! Mina barn skall absolut inte bli medlemmar i Svenska kyrkan eller något annat för den delen. Jag tar avstånd från dop och liknande och blir förbannad på alla föräldrar som inte förstår vad de håller på med ... tradition möjligtvis men man måste i så fall kunna stå för detta också!

2007-10-25 @ 14:48:39
URL: http://kirkemandragora.blogg.se
Postat av: MaddeMad

Hej gumman! Där e en av d saker & åsikter som vi delar :) Trots att vi inte kände varann då när våra barn var så små så stod vi på oss & lät inte en gammal tradition vara i vår väg för vår tro & åsikt. Det glädjer mig vännen min:)

2007-10-25 @ 21:23:56
Postat av: Emelie

Jag är döpt för att min mamma är från USA och trodde att jag skulle bli utstött i det svenska samhället om jag inte var döpt. Men hon resonerar som du nu. Jag kommer nog ha en namnfest just för att jag vill att de ska vara religionsfria tills de inser själva vad de tror på.
Jag blir så irriterad över att folk konfirmerar sig för mopedens skull. =/ De inser inte att ordet konfirmering kommer från latin och betyder detsamma som engelska confirm. Man bekräftar att man är kristen liksom.
(BTW frågade du om jag kände till någon som kunde pimpa din blogg. Jag tycker att din blogg är jättesnygg, men vill du ha en total make over då eller? :)

2007-10-26 @ 08:20:29
URL: http://alternation.blogg.se
Postat av: Sara

Min son är döpt. Jag blev lite överkörd av sambon och hans familj. Ville själv inte ha dop

2007-10-28 @ 15:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback